keskiviikko 2. joulukuuta 2020

Päästiin reklamoimaan - jippii!




Kiitos kysymästä, talo se nousee kuin tartuntaluvut Tukholmassa. Aletaan kaiketi olla lähellä sitä hetkeä, että kattoristikot saataisiin päärakennuksen päälle. Siihen päälle aluskate, niin lällällää sade, etpäs saanut kasteltua ihan kaikkea ihan kokonaan ihan vielä ainakaan!


Sähkömies (ei se, jonka mielestä rektaaliimme pitäisi vetää kaapeli Loviisan ydinvoimalasta) odottaa kovasti pääsevänsä kytkeskelemään tonttikaapelia, jolloin saatettaisiin saada sähköä ihan omasta rasiasta, eikä tarvitsisi naapurin looralla käydä. Sen verran ahdasta on kuitenkin ollut tontilla (joka on pienempi kuin Trumpin lakimiesten moraali), että sähkäri päästetään irti vasta, kun hirret on saatu maasta seiniin. 


Ja onhan niitä saatu. Vaikka elämäntehtäväni tällä planeetalla onkin uhriutua, koska kellään ei ole koskaan ollut yhtä rankkaa kuin minulla, ajoittain olen uskotellut itselleni, että 2,8 metriin kurkottava huonekorkeus voi olla aika ylväs. Sitten olen palannut taas realiteetteihin ja alkanut mutista katkerana. 


Laitetaan tähän kuva hirsistä, jotka symboloivat dynaamisuutta ja vahvuutta.


“Rektaaliimme pitäisi vetää kaapeli Loviisan ydinvoimalasta”


Katkerana saattaa mutista myös ex-sähkömiehemme. Me nimittäin emme suostuneet maksamaan paskasta paakkelssin hintaa; jos setämies lupaa sähkösuunnitelmat dwg-muodossa, eikä niitä toimita ja viivyttää vatuloinnillaan hirsien höyläyksen ja sitä myöten myös talon pystytyksen alkamista, niin ihan täyden kympin palvelusta ei mielestämme ollut kyse. Siksipä https://reklamaatioapuri.fi/ auki ja sen avustuksella väninät seuraavanlaiseen muotoon:


REKLAMAATIO


TUOTE JA VASTAPUOLI

Tuote tai asia: Sähkösuunnitelma, sen puutteet ja laskun suuruus

Vastapuoli: Sähkösuunnitelmat Käsityönä ja Rakkaudella Oy (Myöhemmin SÄKÄRAKO)

Ostopaikka: Linnunrata


PALVELUN VIRHEET

Palvelua ei suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti

Palvelu ei vastaa sitä mitä luvattiin

Palvelun lopputulos ei vastaa perusteltuja odotuksia

Hinta ei vastaa sovittua


TIETOA PALVELUSTA

Palvelun hinta: 1488,00

Palvelu tilattu: 19.8.2020

Palvelun sovittu valmistumisajankohta: lokakuun alku 2020

Palvelun takuu: Takuuta ei ollut

Virhe havaittu: 10.11.–24.11.2020


Sopimuksen muoto: Suullinen sopimus

Maksutapa: Lasku pankkisiirtona


VAATIMUS PALVELUN VIRHEESTÄ

Vaadin hinnanalennusta

Palvelun hinnanalennus

Hinnanalennuksen määrä euroissa: 688


Tässä on kuvia hirsistä, jotka symboloivat luonnonläheistä peräänantamattomuutta.



“Ihan täyden kympin palvelusta ei mielestämme ollut kyse”



KUVAUS

Tapauksen kuvaus: Katsomme laskun loppusumman olevan ylimitoitettu, koska saamamme palvelun taso ja sisältö eivät vastanneet sovittua. 


Sovimme 19.8.2020 tapaamisessa, että sähkösuunnitelmat toimitetaan myös dwg-versiona. Näin ei tapahtunut, vaan saimme ainoastaan paperiset suunnitelmat, jotka nekin myöhässä, mistä lisää tuonnempana. 


SÄKÄRAKO ilmoitti yksipuolisesti päättävänsä yhteistyösuhteen 10.11.2020. Seuraavan sähköasentajan töitä on hankaloittanut alusta saakka se, että suunnitelmat ovat vain paperimuodossa. Lisäksi asemapiirrosta, johon oli merkitty tonttikaapelin sijainti ei ole tehty. Ilman tätä sähköliittymän asentaminen kaupungin taholta on viivästynyt entisestään.


Emme saaneet SÄKÄRAKOon yhteyttä syys-lokakuussa 2020 noin kolmeen viikkoon. Emme puhelimitse, tekstiviesteillä emmekä sähköpostitse. Syyksi kerrottiin myöhemmin mm. yrityksen tilinpäätöksen tekeminen. 


Tapaamisessa 8.10.2020 käytiin sähkösuunnitelma läpi. Siihen tarvittiin joitain muutoksia selkeästi ilmaistulla nopealla aikataululla, johon SÄKÄRAKOn taholta ei esitetty vastalauseita. Muutoksia ei kuitenkaan kuulunut sovitussa ajassa, vaan ne saapuivat myöhässä paperiversiona postissa. Tämä viivästys aiheutti sen, että sähkösuunnitelmien puuttumisen vuoksi hirsien höyläämistä Eurohongan tehtaalla jouduttiin lykkäämään useampaan otteeseen ja syyslomalle suunnittelemamme vierailu tehtaalle peruuntui. Sähköporauksia varten oli Eurohongalta toimitettu SÄKÄRAKOlle seinäkuvat, joihin porauksien paikat olisi voinut merkitä. Näitä emme saaneet, vaan poraukset oli merkitty pohjakuviin. Osa porauksista oli merkitty liian lähelle oviaukkoja ja ne olisivat jääneet vuorilautojen tielle, joten kuvia jouduttiin tehtaalla korjailemaan.


Kun SÄKÄRAKO ilmoitti päättävänsä yhteistyön, tiedustelimme vielä uudelleen dwg-kuvia sähkösuunnitelmista, jotka oli jo 19.8.2020 sovittu tehtäväksi. Dwg-kuvat ovat nykyrakentamisessa täysin itsestäänselvä osa suunnitelmia. Näitä emme saaneet.


Palvelun laadun, aikataulujen viivästymisen sekä puuttuvien kuvien vuoksi katsomme laskun olevan selvästi liian suuri. 


Toiselta toimijalta sähkösuunnittelun hinta olisi ollut 879,00 € sisältäen seuraavat asiat: asemakuva, sähköpiste- ja johdotuskuva, keskuskaavio, antennikaavio, ATK-kaavio, maadoituskaavio, sähkötyöselitys. 


Päädyimme selvästi korkeammasta hinnasta huolimatta SÄKÄRAKO Oy:hyn aiemman hyvän kokemuksen perusteella. 


Katsomme, että kuluttajansuojalain mukaisesti meidän ei ole velvollisuus maksaa saamamme laskun riitautettua osaa (688,00 €). Huomautamme myös, että laskuun on merkitty viivästyskoron suuruudeksi 16 %. Kuluttaja-asiakkaina viivästyskorko voi kuitenkin ymmärtääksemme olla yleinen korkolakiin perustuva viivästyskorko, tällä hetkellä 8 %.


Tässä kuvassa taas on hirsiä, jotka symboloivat sitä, että on sitä ennenkin saatana ja periksi ei anneta!



“Emme saaneet SÄKÄRAKOon yhteyttä syys-lokakuussa 2020 noin kolmeen viikkoon.”



YHTEYSTIEDOT

Nimi: Seija Ala-Kautta ja Lassi Massi-Kassi

Osoite: Perkeleleellisen sähläyksen kuja 69 B

Postinumero: Kolme kolme satayksi

Postitoimipaikka: Citymarketin infopiste

Sähköposti: uuhbeibekutsumuareklamoijaksi@gmail.com

Puhelinnumero: Kolme kolme satayksi


Odotamme vastaustanne kahden viikon kuluessa. Sen jälkeen meillä on mahdollisuus ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan.


terveisin

Seija Ala-Kautta ja Lassi Massi-Kassi

Citymarketin infopiste


Tähän kuvaan livahti vahingossa hirsiä, jotka symboloivat ihmisen salattuja toiveita kulutusyhteiskunnan puristuksessa ja sitä, että naapurin Erno kävi kännissä kusemassa tohon nurkkaan, kun luuli olevansa Viking Gracella.


“Kolme kolme satayksi”


Nyt sitten odotellaan, tuleeko tähän(kään) vastausta. Kunhan parin viikon määräaika on kulunut, otamme yhteyttä kuluttajaneuvojaan ja pyydämme lisäohjeita. 


Rouva sieltä punavuorelaisesta Ming-vaasista jupisee, että tuon reklamaation verranhan menee päivässä jo Fifi von Fittansbergin fysioterapiaan ja lisäravinteisiin. Se on toki mukava kuulla, että arvon rouvalla menee kovista ajoista huolimatta kohtuullisesti. Lähinnä tässä on kyse periaatteesta: jos meidän projektiamme viivytetään ja kohtuullista työsuoritusta vaatiessamme vaivutaan vangoghmaiseen raivoon ja otetaan loparit, emme maksa siitä mitä emme edes saaneet. 


Seuraavaksi lähden Lapualle haukkumaan humalaisia painijoita ruottalaisiksi tiedättekyllämiksi.


“Mää tosa illalla saunajjälkeen vähän suunnittelin teille sähköjä, akvarelleilla. Tulee herkempää viivaa nääs.



“Kellään ei ole koskaan ollut yhtä rankkaa kuin minulla.”


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiva, jos kommentoit tai kyselet. Toivomme asiallista kielenkäyttöä. Tai no, vaadimme.

Kommenttisi julkaistaan tsekkauksen jälkeen. Älä siis huolestu, kun tekstisi ei heti näy. Arvostamme aktiivisuuttasi.